עונשי מאסר בגין עבירות תעבורה
עונשי מאסר בעבירות תעבורה? יש חיה כזאת? התשובה על כך היא בהחלט חיובית.
בניגוד למשפט הפלילי, שם ספר החוקים מונה עשרות רבות של עבירות שבגינן עשוי אדם למצוא עצמו שוהה מאחורי סורג ובריח, הרי שבדיני התעבורה, רק מספר מצומצם יחסית של עבירות עלולות לגרום לשליחת העבריין למאסר:
נהיגה ללא רשיון נהיגה
מי שמעולם לא הוציא רשיון נהיגה ונתפס נוהג חשוף להטלת עונש של שתי שנות מאסר; אותו עונש קבוע למי שאוחז ברשיון נהיגה אך אין לו רשיון נהיגה מתאים לסוג הרכב המסויים בו נהג. בית המשפט מתייחס בחומרה גם למי שהוציא רשיון נהיגה בעבר, אך רשיון זה פקע לפני שנים רבות. ניתן לומר כי כאשר מדובר בפקיעה של למעלה מ-10 שנים, גם אדם זה חשוף לאפשרות שייגזר עליו עונש מאסר.
נהיגה בזמן פסילה
מי שמעז לנהוג חרף קיומה של פסילה שהוטלה עליו, בין אם זו פסילה שהטיל בית המשפט ובין אם זו פסילה מנהלית שקבע קצין משטרה, עובר עבירה חמורה שדינה 3 שנות מאסר. גם נהיגה במהלך פסילה של משרד רישוי הנה נהיגה בפסילה לכל דבר.
עבירה זו רלוונטית רק למי שנהג ביודעין בזמן פסילה, או מי שניתן לראות בו, במקרים מסויימים המפורטים בחוק, כאילו ידע על הפסילה.
לאחרונה חלה החמרה בענישה בגין נהיגה בזמן פסילה, כאשר גם מי שהינו נטול עבר פלילי וזו לו עבירה ראשונה מסוגה עלול להיגזר עליו עונש מאסר בפועל.
הדבר משתנה בהתאם לתחום השיפוט ועל העדר האחידות בענישה יש ביקורת רבה.
נהיגה בשכרות/סמים
העונש הקבוע בחוק על עבירה זו עומד שנתיים מאסר (אין הבדל לפי החוק בין שכרות הנובעת מאלכוהול וכזו הנובעת מסמים).
אין זה סוד כי הנהיגה בשכרות הפכה למכת מדינה.
עם זאת, על פי רוב, מי שנלכד וזו לו פעם ראשונה שנהג בשכרות (אלכוהול), כאשר כמות האלכוהול אינה מן הגבוהות, לא יוטל עליו עונש מאסר. שונים הם פני הדברים כאשר כמות האלכוהול חריגה בגובהה, או כאשר נגרמה תאונת דרכים, או כאשר יש הרשעה דומה בעברו של הנהג, אפילו אין לחובתו מאסר על-תנאי להפעלה.
גרימת תאונת דרכים
עם כל הצער שבדבר, תאונות הדרכים הינן חלק בלתי נפרד משגרת חיינו, גם אם הן אינן גזירת הגורל. דומה כי דבר לא עוצר אותן, גם לא ענישה מחמירה.
עם זאת, רוב התאונות שמתרחשות ביום יום אינן חמורות במיוחד ואינן חושפות את מי שגרם להן לעונשי מאסר.
הפסיקה קבעה רף ענישה נוקשה למדי למי שנמצא אחראי לגרימת תאונת דרכים בה נספה אדם: בין 8 ל-10 חודשי מאסר וזאת במקרה ה"רגיל" כאשר מדובר בנהג נורמטיבי לחלוטין והוא נמצא אשם ברמת רשלנות "רגילה", כלומר לא חמורה מדי ולא קלה מדי וללא רשלנות תורמת של המנוח.
הפקרה אחרי פציעה וגרימת סיכון בנתיב תחבורה
חומרה יתרה מייחסים בתי המשפט למי שפצע וגם ברח: מי שהיה מעורב בתאונת דרכים, בין אם הוא אחראי לגרימתה ובין אם לאו, והפקיר פצוע על הכביש, אפילו אם לא קיפד חייו, חשוף לעונש מאסר ארוך ביותר; לאחרונה החמירה הכנסת את הענישה על עבירה זו והעמידה אותה על 14 שנות מאסר (זהו עונש המכסימום).
סיכון חיי אדם במזיד בנתיב תחבורה הנה עבירה שעונשה עד 20 שנות מאסר, שזה העונש שקבוע בחוק על הריגה, ניסיון לרצח ועוד מספר מועט, כולן דרגה אחת מתחת למאסר עולם, וכל זאת ללמדך על החומרה המיוחסת לעבירה זו.
לרוב מיוחסת עבירה זו למי שנהג בפראות ובוצע אחריו מרדף ממושך במהלכו נגרם סיכון לעוברים ושבים – נוסעים, הולכי רגל ושוטרים. זו עבירה השנואה במיוחד על בתי המשפט הגוררת אחריה בדרך כלל ענישה מחמירה ביותר של מספר שנות מאסר.
עבודות שירות במקום מאסר בבית הסוהר
לפי החוק, מי שנידון למאסר לתקופה של 6 חודשים ומטה, בית המשפט רשאי לקבוע כי ירצה את עונשו על דרך של עבודות שירות.
מי שנידון לעבודות שירות יקום בבוקר ליום עבודה במקום שיועד לו למשך 8 וחצי שעות. אחרי שתם יום העבודה, יוכל להתפנות לעיסוקיו, וילון בביתו.
עם זאת, מדובר בעונש מאסר וכל מהלך התקופה לריצוי עבודות השירות, יהיה עובד השירות נתון למרות של שירות בתי הסוהר (שב"ס). ואם נמצא כי לא התנהג כיאות במהלך ביצוע העבודות הוא עלול להישלח באופן מיידי לרצות את יתרת התקופה שנותרה לו לבצע בכלא ממש.
לסיכום
הזמנים ה"טובים" חלפו; התקשורת ודעת הקהל עושות את שלהן ובתי המשפט לא נותרים מאחור. אין עבירות קלות וכל עבירה מצדיקה ענישה מחמירה. בתי משפט לתעבורה גוזרים מדי יום ביומו עונשי מאסר ממשיים על נהגים רבים שנמצאו מזלזלים בחוק, וזאת אפילו כאשר אף אדם לא נפגע ולא נגרם כל נזק. ראו הוזהרתם!