לפגישת ייעוץ חינם וללא התחייבות חייגו עכשיו: 054-6684288

אי מתן זכות קדימה

כל מי שעבר מבחן עיוני (תיאורה) ומעשי (טסט) יודע שאחת מהחובות הבסיסיות שלנו כנהגים היא החובה לתת זכות קדימה לנהגים או הולכי רגל במצבים שונים בכביש ומאמר זה יסקור בקצרה את הנושא.

מה משמעות המונח מתן זכות קדימה?

בתקנות התעבורה מוגדר הביטוי "מתן זכות קדימה" כ- "מתן אפשרות לעוברי דרך אחרים שלהם נקבע זכות קדימה, להתקדם בדרך בלי לעצור, להמתין, לשנות את מהירותם או לסטות מקו התקדמותם".

 

כאשר לעובר דרך אחר (לא רק נהג, גם רוכב אופניים או קורקינט והולך רגל הם עוברי דרך) יש זכות קדימה, עלי כנהג לכבד זכות זאת ולא לעשות פעולה כלשהי שתאלץ אותם לשנות משהו מאופן התקדמותם בדרך.

די בכך שבעקבות זאת שנכנסתי לצומת גרמתי לרכב אחר להאט או לסטות מעט, הרי שביצעתי עבירה של אי מתן זכות קדימה; אם נגרמה תאונה עקב נהיגתי – אפילו ללא מגע ביני לבין הרכב או הולך הרגל – יהיה עלי לשאת בתוצאות שלה; ואפילו אם לא נגרמה תאונה ושוטר או שומר דרך או סתם אזרח, היו עדים לכך שהפרעתי לעובר דרך אחר בכביש ולא נתתי לו זכות קדימה, יתכן ויינתן כנגדי דו"ח לתשלום קנס או שאוזמן למשפט.

החובה לתת זכות קדימה נובעת בעיקר מקיומם של תמרורים ספציפיים המחייבים זאת והמוצבים בדרכים, אך לא רק תמרורים מחייבים מתן זכות קדימה, כפי שיפורט להלן.

אי מתן זכות קדימה בצומת לפי תמרור

קיימים 2 תמרורים עיקריים המחייבים מפורשות מתן זכות קדימה: תמרור בצורת מתומן בשם "עצור ותן זכות קדימה" (הנקרא בדיבור הרגיל תמרור "עצור") ותמרור בצורת משולש הפוך בשם "האט ותן זכות קדימה".

הצורות המיוחדות והייחודיות האלה נבחרו כדי שניתן יהיה לזהות את התמרורים החשובים הללו מכל כיוון נסיעה ולא רק מכיוון נסיעת מי שחייב לציית להם.

כאשר בכיוון נסיעתך לפני הצומת מוצב אחד התמרורים האלה משמעות הדבר כי עליך מוטלת החובה לתת זכות קדימה לרכבים אחרים וחובה עליך לעצור לחלוטין את רכבך או להאט (בהתאם לתמרור).

למעשה, מדובר בחובה כפולה, בהתאם לתמרור: גם לעצור עצירה קינטית מוחלטת או להאט הפחתה ניכרת של מהירות הנסיעה וגם לתת זכות קדימה.

כלומר, גם אם מוצב לפניך תמרור עצור ועצרת לגמרי והמתנת שניה או שתיים אין בכך די, שהרי אתה צריך להיות ער לנעשה בכביש ולהיכנס לצומת בזהירות בלי לגרום לאף רכב אחר לעצור, להאט או לסטות מקו התקדמותו; שימו לב: מדובר בקו התקדמות ולא בנתיב, שכן גם לגרום לרכב לסטות בתוך הנתיב שלו תהווה הפרה של זכות הקדימה שלו.

יצוין כי גם כאשר אין תמרור המורה על חובה לתת זכות קדימה בכניסה לצומת, אין בכך כדי לומר כי זכות הקדימה היא בהכרח שלך, שכן על פי תקנות התעבורה, על רכב המתקרב לצומת שאינה מתומררת לתת זכות קדימה לרכב הבא מימינו.

אי מתן זכות קדימה

אי מתן זכות קדימה בפניה שמאלה

כאשר נהג מתקרב לצומת ומבקש לפנות בה שמאלה או לבצע פניית פרסה, חובה עליו לתת זכות קדימה לרכב הבא ממול, וזאת גם אם אין כל תמרור המורה עליו לעשות זאת. יש בכך הגיון רב, שכן כל עוד רכב נוסע ישר, לא סביר לדרוש ממנו לתת זכות קדימה לרכבים החוצים את דרכו.

אי מתן זכות קדימה בכיכר

לפני כניסה לכיכר מוצב תמרור כחול ועגול עם שלושה חצים שתפקידו להזהיר את המתקרב כי עליו לתת זכות קדימה לרכב הנמצא בכיכר.

אי מתן זכות קדימה במעבר חציה/ אי מתן זכות קדימה להולך רגל

לפני מספר שנים תוקנו תקנות התעבוה כך שהוטלה על נהג המתקרב למעבר חציה החובה להאט את מהירות נסיעתו ולאפשר להולך רגל לחצות את המעבר כל עוד "ניכר שבכוונתו" לעשות כן. כלומר, על כל נהג לא רק לאפשר להולכי רגל שכבר חוצים את מעבר החציה להשלים את החציה בבטחה, אלא גם להיות ערני לגבי מי שטרם החל לחצות אבל ברור שהוא עומד לעשות כן.

אם הנך מתקרב למעצר חציה ורכב אחר בנתיב אחר האט לפני המעבר או עצר – עליך להאט ולעצור גם כן – אחרת אתה עלול לדרוס את הולך הרגל שהרכב השני אפשר לו לחצות או להשלים את חצייתו.

אי מתן זכות קדימה במקרים נוספים

קיימים מקרים נוספים בהם מוטלת על נהג חובה לתת זכות קדימה וחלקם יתוארו להלן:

  • נהג שיוצא מדרך עפר ועומד להיכנס לדרך סלולה – מוטלת עליו החובה לתת זכות קדימה.
  • נהג שיוצא מחצרים, דרך גישה לבית, תחנת דלק, תחנת שירות, ממקום חניה וכיו"ב או מכל מקום שאינו "דרך", מחוייב להאט ובמידת הצורך לעצור, כדי לאפשר להולכי רגל לעבור בבטחה לפני שיעלה על המדרכה או על שול הדרך וכן עליו להאט ולתת זכות קדימה לרכבים האחרים המתקרבים לכביש לפני שייכנס לכביש.
  • נהג שמתקרב לצומת מרומזר יפעל כמובן בהתאם לחיווי הרמזורים אבל כשהרמזורים אינם פועלים או שמהבהב אור צהוב, יפעל הנהג בהתאם להוראות התמרורים שמוצבים בצומת או בהתאם לכללים הרגילים, אם אין תמרורים.
  • נהג שנתיב נסיעתו הסתיים ייתן זכות קדימה לרכב שנוסע בנתיב אליו הוא מתכוון לסטות.
  • כאשר רכב ביטחון נוסע בכביש ומתקרב (אמבולנס, משטרה, מכבי אש וכו') יש חובה על כל עוברי הדרך לתת לו זכות קדימה ולאפשר לו לנסוע ללא הפרעה.

קיבלתי דו"ח או כתב אישום על אי מתן זכות קדימה – מה עלי לעשות?

אפילו כאשר מדובר "רק" בדו"ח לתשלום קנס בסך כמה מאות שקלים מוטב להתייעץ עם עורך דין המתחמה בתחום התעבורה לפני שמשלמים, שכן עבירות אלה נושאות בדרך כלל ניקוד, ולניקוד יש נטייה להצטבר עם השנים והנהג עלול למצוא עצמו חייב בקורסים ואף בשלילה.

במקרים בהם הדו"ח הוא מסוג הזמנה לדין, לא רק שיש 10 נקודות לעבירה, אלא שיש סכנת שלילה בבית המשפט ויש לקצין אף סמכות לפסול את הרישיון מנהלית לתקופה של 30 יום.

ולבסוף יש את המקרים בהם אי מתן זכות קדימה גרמה לתאונת דרכים. במצב דברים זה קיימת סכנה של פסילה למשך 3 חודשים כפסילת מינימום.

אדם רגיל, מוכשר ככל שיהיה בתחום עיסוקו, אך שאינו עוסק בתעבורה ואינו מבין בחוק בפסיקה ובאופן ההתנהלות בבית המשפט לתעבורה ושמעז להתייצב לדיונים ללא ייצוג משפטי, מסתכן בהשלכות קשות של פסילה, ניקוד וקנסות אם לא ייעזר בעורך דין שמומחיותו בדיני התעבורה.

רצוי להתייעץ עם עורך דין לפני שמחליטים מה לעשות כשמקבלים דו"ח או הזמנה למשפט וברוב המקרים אף מומלץ להיעזר בשירותים של סניגור שכזה, כדי לסייע בביטול הניקוד ובייצוג בבית המשפט.

לליווי וייצוג מאת עורך דין תעבורה מנוסה ממשרדנו, ולקבלת ייעוץ בחינם, ניתן ליצור איתנו קשר בטלפון או במספר 054-6684288.

יצירת קשר

ייעוץ ראשוני ללא התחייבות