אחת העבירות החמורות ביותר בדיני התעבורה היא העבירה של נהיגה בפסילה (נקראת גם נהיגה בשלילה).
כאשר נהג מעז ביודעין לנהוג בזמן תקופת הפסילה שהוטלה עליו, הוא משדר לבית המשפט שאין עליו מורא הדין ושהוא מצפצף לא רק על החוק אלא גם על בתי המשפט ומוכיח שאינו נרתע מעונשים שמוטלים עליו.
בית המשפט העליון התייחס לעבירה זו כעבירה בעלת חומרה מיוחדת גם מבחינה בטיחותית וגם מבחינת הזלזול הבוטה בצווי בחוק ובבתי המשפט. ראו, למשל, את דברי שופט בית המשפט העליון, כב' השופט אלרון: "נהיגה בכבישי הארץ בזמן פסילת רישיון טומנת בחובה סכנה לביטחונם ולשלומם של הנהגים והולכי הרגל שבסביבה, והיא אף משקפת יחס מזלזל בחיי אדם, בצווי בית המשפט ובחוק".
מניסיונו הרב של כותב שורות אלה, שופטי התעבורה מתייחסים בחומרה מיוחדת לעבירה זו, כי בניגוד לרוב עבירות התעבורה, העבירה מתגבשת רק אם מי שעשה אותה היה בעל מחשבה פלילית – מודעות לכל רכיבי העבירה – וזאת בניגוד ליתר עבירות התעבורה שם לא נדרשת מודעות או כוונה לבצע את העבירה (לדוגמא, בעבירה של נהיגה בשכרות, יורשע הנהג גם אם חשב לתומו שאינו שיכור, ובעבירה של אי ציות לאור אדום הוא יורשע גם אם הוא לא שם לב שהאור אדום).
מרבית התיקים של נהיגה בפסילה עוסקים בנהגים אשר העזו לנהוג חרף גזר דין בהם הוטל רכיב של פסילה בפועל או עקב החלטה להטיל עליהם פסילה עד תום ההליכים לאחר שהוגש נגדם כתב אישום (לרוב בעבירות של נהיגה בשכרות, גרם תאונת דרכים קטלנית או הפקרה לאחר פגיעה). מקצת מתיקי הנהיגה בפסילה, מוגשים כנגד נהגים שנתפסו כאשר הם נוהגים במהלך פסילה מנהלית שהוטלה עליהם על ידי קצין משטרה עקב ביצוע עבירות מסויימות (כגון עבירות מהירות, נהיגה בשכרות ועוד) או גרימת תאונת דרכים; גם נהיגה בפסילה שהוטלה עקב צבירת נקודות ע"י משרד הרישוי הנה עבירה לכל דבר.
עדות לכך שהחוק רואה בעבירה זו חומרה של ממש, ניתן למצוא בכך שמבחינת רכיב המאסר, עונש על נהיגה בפסילה עומד על (כעונש מקסימום) 3 שנות מאסר, בעוד שהעונש על כמעט כל עבירות התעבורה האחרות הנו (כעונש מקסימום) שנתיים מאסר.
בעבירה של נהיגה בפסילה, פסקי דין רבים – אם לא כולם – יכללו רכיב של מאסר על-תנאי בלבד (לצד רכיבי ענישה אחרים), ובאירוע של נהיגה בזמן פסילה בפעם הראשונה, לא יוטל מאסר בפועל מעבר לזאת.
עם זאת, כאשר מדובר באדם בעל עבר תעבורתי מכביד, או במקרים עם נסיבות מחמירות אחרות – כמו נהיגה בזמן פסילה שהוטלה עקב הרשעה בגרימת תאונת דרכים קטלנית – הנהג עלול למצוא את עצמו מרצה עונש מאסר גם כאשר מדובר באירוע ראשון מסוגו, בתור עונש על נהיגה בשלילה. על כל פנים, כאשר עסקינן בעבירה חוזרת ובמיוחד שעה שתלוי ועומד כנגד הנהג מאסר על-תנאי להפעלה, ניתן לצפות בהחלט שיוטל עונש מאסר בפועל (לריצוי בכלא ממש או לריצוי בעבודות שירות).
בעבירה של נהיגה בשלילה עונש של פסילה הוא גם רכיב שכיח, כאשר משך הפסילה תלוי בגורמים שונים, כמו ותק נהיגה, עבר תעבורתי, נסיבות אישיות ונסיבות ביצוע העבירה.
לצד רכיבי ענישה של מאסר (על תנאי ו/או מאסר בפועל), יוטלו על פי רוב גם רכיבים של פסילה על-תנאי וקנס. לציין גם כי הרשעה בעבירה של נהיגה בפסילה גוררת גם רישום של 10 נקודות.
עורך הדין המייצג רשאי להגיש, במסגרת השלב של טיעונים לעונש, דוגמאות למקרים דומים בהם הוטלו עונשים קלים (תקדימים).
לעתים, כאשר נהג נתפס בעבירה של נהיגה בשלילה, מה העונש שיוטל עליו אינה השאלה היחידה שעליו להתמודד עימה, שכן הוא גם עלול למצוא את עצמו עומד בפני בקשה למעצר עד תום ההליכים. דוגמא לנהגים שנעצרים בגין העבירה של נהיגה בפסילה, הם אלה שאצלם מדובר בעבירה חוזרת או שלצד העבירה, ביצעו עבירות נוספות כגון נהיגה בשכרות, אי ציות להוראות שוטר, גרימת תאונת דרכים או נסיבות מחמירות נוספות.
לא כל נהג שנעצר לאחר שנתפס נוהג בפסילה, יתבקש בית המשפט לעצרו בכלא עד תום ההליכים ולא אחת, לשם דוגמא, לבקשת מעצר עד תום ההליכים תתווסף דרישה שהנהג, אם לא ייעצר בכלא ממש, ישהה במעצר בית בפיקוח של מפקחי שאחראים לדווח ו/או למנוע את יציאתו מהבית ללא היתר; כאשר בית המשפט מורה על שחרורו של מי שנעצר בעבירה של נהיגה בשלילה, הוא רשאי להטיל עליו הגבלות נוספות, כגון צו לעיכוב יציאתו מן הארץ, פסילה עד תום ההליכים ולדרוש שיפקיד סכום במזומן ויספק ערבות צד ג' והתחייבות כספית והכל נועד להבטיח כי ישמור על תנאי שחרורו ושיתייצב לדיונים.
לכל השואלים: בעבירה של נהיגה בפסילה – מה העונש? ובכן, העבירה של נהיגה בפסילה הינה עבירה חמורה ביותר שעלולה לגרור לא רק ענישה מחמירה אלא גם מעצר עד או הגבלות אחרות על החירות וזאת עד תום ההליכים; עם זאת, כל מקרה נידון לגופו בהתאם לנסיבותיו ומומלץ תמיד להתייעץ עם עורך דין המתמצא בתחום בטרם עושים פעולה משפטית כלשהי.
2023 © כל הזכויות שמורות לשלומי בר - משרד עורכי דין | האתר נבנה ע"י Adactive