דוחות תנועה – עבירות עם נקודות

ניתן לחלק את הדו"חות הנמסרים לידיהם של נהגים (או המתקבלים בדואר) לשני סוגים: דו"חות מסוג הזמנה לדין, בגינם יזומן הנהג להישפט בבית המשפט, ועבירות קנס מסוג "ברירת משפט" שמאפשרות לנהג לבחור אם לשלם את הקנס הנקוב בדו"ח או לבקש להישפט.
המצב המשפטי בגין עבירות הקנס שהוזכרו לעיל, עתיד להשתנות באופן מהותי בשנה הקרובה אבל בשלב זה נסקור את המצב העובדתי נכון לעכשיו ובמאמר עתידי נציין מה השתנה.

מי מאיתנו לא קיבל לפחות פעם אחת "דו"ח" משוטר בשטח בשל איזושהי טעות (או שלא!) שעשינו – דו"ח רגיל לתשלום קנס עם או בלי ניקוד?

אם כן, זה יכול להיות דו"ח מינורי יחסית כמו קיפוח זכות של נהג אחר בכביש או נסיעה בנתיב תחבורה ציבורית, עבירות שאינן נושאות ניקוד וזה יכול גם להגיע לעבירות חמורות יותר שלצידן נקודות רבות, כמו דוח בגין שימוש שלא כדין בטלפון נייד בזמן הנהיגה או דוח מהירות בגין נהיגה במהירות מופרזת של עד 40 קמ"ש בתוך העיר או עד 50 קמ"ש מחוץ לעיר (מהירויות גבוהות יותר יחייבו את הנהג להישפט בפני בית המשפט).

שיטת הניקוד – סקירה כללית

לחלק משמעותי מעבירות התעבורה יש נקודות בצידן, החל מ-2 נקודות בקפיצות של 2 עד 10 נקודות. אדם שלא ביקש להישפט בגין העבירה ושילם את הקנס או לא שילם אבל חלף הזמן לשלם – החוק רואה אותו כמי הורשע בדין והנקודות יירשמו לחובתו במשרד הרישוי.

צבירת נקודות יכולה להביא את הנהג במקרה הקל לזימונו לקורס נהיגה נכונה (ב-12 נקודות), במקרה הבינוני לפסילה בת 3 חודשים (ב-36 נקודות) ובמקרים הקשים (ב-72 נקודות) לפסילה ממושכת של 9 חודשים לפחות, חיוב במבחני הרישוי מחדש וזימון לבדיקות מקיפות במכון הרפואי לבטיחות בדרכים.

למי שתהה, ובכן, יש "כפל מבצעים", כלומר צבירה של עשרות רבות של נקודות יכולה להביא ליותר מסנקציה אחת, ויותר מפסילה אחת בלבד עבור הנהג.

מאמר זה לא עוסק בנושא המורכב משהו של חישוב צבירת הנקודות והמשמעות של חלוף הזמן בין עבירה לעבירה, אבל נוכל בשלב הזה להניח את דעתכם: לנקודות יש נטייה להצטבר אם לא מטפלים בהן, ויש להן השלכות שעלולות להיות חמורות ביותר ולהביא להשבתה של נהגים מהנהיגה לתקופה ממושכת.

שיטת הניקוד

בגדול, מה צריך לכלול דו"ח?

דו"ח התנועה מחולק למספר חלקים, כאשר החלק הבסיסי ביותר הוא רישום מלא של הפרטים האישיים של הנהג, פרטי הרכב והמקום בו אירע המקרה.

מקום בו הרישום הזה חסר, יהיה בכך כדי להטיל דופי של ממש בדו"ח וייווצר סיכוי לבטלו כליל; נניח שהשוטר שכח לרשום את מספר הרכב בו נהג מקבל הדו"ח, ברור שזוהי בעיה של ממש ועילה לבטלו בנקל.

החלק השני בדו"ח כולל תיאור משפטי/עובדתי של המעשה שמהווה עבירה: נהגת ברכב הנ"ל ללא רישיון רכב תקף שפקע בתאריך … בניגוד לסעיף… ; נהגת ברכב הנ"ל ובזמן שהרכב היה בתנועה אחזת או השתמשת בטלפון ללא דיבורית בניגוד לתקנה…; וכיו"ב.

בחלק השלישי בדו"ח יש, בדרך כלל, פירוט עובדתי של המקרה במילותיו של השוטר רושם הדו"ח: היכן הוא היה ובאיזה מרחק ראה את העבירה, מה הוא ראה, מה היה מצב הכביש, תמרורים, מצב ראות (אור יום, לילה, מואר/חשוך), אם היה לבד או שהיו עימו עדים/שוטרים נוספים, מה היתה תגובת הנהג, האם קיים סרטון מצלמת גוף ועוד כהנה וכהנה פרטים, והכל בהתאם לסוג העבירה.

הפירוט העובדתי חייב לבסס בפני עצמו את העבירה ולהסיר כל ספק בדבר טעות אפשרות של השוטר. אם הדו"ח יהיה לאקוני ולא יהיו בו פרטים מלאים של המקרה, השוטר מן הסתם לא יוכל להשלים מזיכרונו את הפרטים החסרים בבואו להעיד עליו בבית המשפט אחרי שנה או יותר, שהרי הוא רשם מאז דו"חות רבים ולא יוכל לזכור את המקרה הספציפי. כשהשוטר מעיד בבית המשפט ומודה שאינו זוכר פרטים בסיסיים, יכול הדבר להביא לזיכוי הנהג.

קיבלתי דו"ח עם נקודות, מה אפשר לעשות? איך מגיעים לתוצאה של ביטול נקודות תעבורה? איך מבטלים דוח?

אם כן, נשאלת השאלה, אם קיבלתי דו"ח עם נקודות האם יש מה לעשות? האם ניתן לבטל את רוע הגזירה? כיצד?

ראשית, החוק מעניק לנהג 90 יום להחליט מה לעשות עם דו"ח התנועה: האם להשלים עם המצב ולשלם את הקנס או להילחם כדי לבטל את הנקודות ואולי אף להגיש בקשה לצורך ביטול דוח תנועה.

נזכיר כי ברגע שדו"ח משולם שקול הדבר לכך שהנהג הודה הורשע ונידון בגין העבירה ובכך יש סוף לסיפור; אולם מלבד לשלם את הדו"ח, בידי הנהג לעשות אחת משתיים: להגיש למשטרה בקשה לבטל את הדו"ח; להגיש למשטרה בקשה להישפט בגינו.

הסיכוי שמשטרת ישראל תסכים לבטל דו"ח לבקשת הנהג שטוען כי כן ציית בתמרור או לא נגע בטלפון, הוא נמוך ביותר, שכן אין שום סיבה שבשלב מוקדם בחיי הדו"ח, תסכים המשטרה לקבל דווקא את גרסת הנהג ולא את גרסת השוטר, בשר מבשרה. כמובן שאם יש לנהג הוכחות חותכות כמו סרטון המוכיח את חפותו, הסיכוי לביטול הדו"ח גדל. אך על פי רוב זה פשוט לא קורה.

המהלך הרגיל יותר הוא לבקש להישפט בגין הדו"ח ואז להביא את הדו"ח בפני בית המשפט, שם ניתן או לכפור באשמה ולהזמין את השוטר להעיד ולחקור אותו בחקירה נגדית צולבת עד שבית המשפט ייווכח שכי לא ניתן להוכיח את אשמת הנהג מעבר לספק סביר; או – להגיע להסדר טיעון אם התובע לתיקון הדו"ח ולהמרת העבירה בעבירה אחרת – בה יורשע הנהג על פי הודאתו – שאינה נושאת ניקוד כלל או נושאת ניקוד נמוך יותר.

אם כן, הבאת הדו"ח לבית המשפט פותחת פתח לאפשרות שהדו"ח או יבוטל לגמרי או, לפחות, יומר לעבירה אחרת עם ניקוד מופחת או ללא ניקוד.

האפשרות להמתיק את הגלולה המרה מחייבת את הנהג לבוא למשפט עם ראיות המסייעות להוכיח את חפותו או להכין מראש טיעונים שישכנעו את התביעה ללכת לקראתו.

כדי להתכונן לדיון, רצוי להזמין מהמשטרה מראש את חומר החקירה, שלעתים מסתכם בדו"ח שנמסר לידי הנהג ולעתים כולל בנוסף דו"חות של עד נוספים, תעודות, תמונות וסרטונים.

יש לקרוא את כל החומר היטב ולהיווכח אם יש במכלול הקיים בתיק כדי להוכיח את הנטען בדו"ח ואם אין פרכות או כשלים בעבודת השוטר שיכולים לעזור.

ביטול נקודות עורך דין

מה עורך דין יכול לעשות בשביל לבטל נקודות?

התשובה הקצרה לכך היא קודם כל: "התייעץ עם עורך דין". נהג ממוצע אינו מודע להשלכות של הנקודות ולמשמעות שלהן ואף לא לחישובים של צבירת הנקודות.

עורך דין מומחה בתחום יבחן את מצב הניקוד של הנהג (ניתן להוציא באזור האישי באתר הממשלתי) וכך יעמוד על המשמעות של צבירת הנקודות במידה והדו"ח ישולם וייתן הסבר הוגן לנהג אם כדאי להישפט.

עורך דין מומחה בתחום יודע לקרוא את הדו"ח ויודע מה צריך להיות בו, מה יש בו ומה אין בו ויודע מה משמעות הדברים הללו. ומכאן שאחרי שקרא וחקר ואף שמע את גרסת הנהג לאירוע, עורך דין מומחה בתחום יידע אם על פניו יש סיכוי "לצאת מזה".

ולבסוף, עורך דין מומחה בתחום יידע כיצד לייצג בבית המשפט, מכיר את הפרוצדורה המשפטית ויודע כיצד לדבר עם התובע והשופט ומה לומר להם ומה לא לומר.

מאחר וקיימת קשת רחבה של כל מיני סוגים של דו"חות, ברור כי מדובר בתחום מקצועי שמצריך איש מקצוע ונהג "רגיל" אולי יכול לנסות להתחנן לתובע או לטעון מדם לבו שהוא חף מפשע, אבל תובעים צריכים סיבות טובות כדי לבטל או לשנות דו"חות והסיבות האלה צריכות להיות ענייניות.

קיבלת דו"ח עם נקודות? התייעץ עם עורך דין מומחה בתחום התעבורה!

יצירת קשר

ייעוץ ראשוני ללא התחייבות