לפגישת ייעוץ חינם וללא התחייבות חייגו עכשיו: 054-6684288

תאונת פגע וברח ללא נפגעים

תאונת "פגע וברח" – על עבירת ההפקרה ועבירות נוספות

כמו בכל דבר בחיים, גם בתאונות דרכים חשוב יותר להיות חכם מאשר צודק. גם מי שאינו אשם בתאונה, מתבקש לעצור בצד ולדבר עם הנהג המעורב. היעדר האשמה לא פוטרת את הנהג מלמסור את פרטיו לנהג השני.

גם אם בטוחים שאף אחד לא נפגע, אין צורך לקחת סיכון – ניתן לצאת מהרכב ולהתעניין במה שקרה לנוסעים ברכב המעורב.

מעבר לזה שזוהי חובה חוקית למסור פרטים ולשתף פעולה, ניתן לקחת בחשבון שלהתנהגות אנושית יש השפעה חיובית על יחסו של הנהג המעורב בשלבים המאוחרים של תביעות הביטוח או במהלך החקירה והמשפט.

מעבר לכך שהפקרה אחרי פגיעה הנה עבירה מכוערת וחמורה, הרי שעם פריסת אינספור מצלמות (הכוללות אמצעים טכנולוגיים מיוחדים) במרחב הציבורי, מירב הסיכויים שנהג שגרם לתאונה יאותר במהרה ולכן הסיכון הכרוך בהימלטות והעלמה הוא רב.

 

הפקרה אחרי פגיעה  (תאונת פגע וברח עונש)

העבירה של הפקרה אחרי פגיעה, הקבועה בסעיף 64 לפקודת התעבורה, הנה עבירה בעלת פרופיל ציבורי בולט.

כולם יודעים ומסכימים שנטישת פצוע בתאונת דרכים היא התנהגות מכוערת שיש בה היבט פלילי מובהק והסלידה של הציבור מן העבירה הביאה לחקיקת חוקים עם עונשים קשים ופסקי הדין המביאים לידי ביטוי את ההחמרה הזו.

לפני שנים אחדות נעשתה רפורמה בעבירת ההפקרה ונקבעו 3 מקרים בהם תיוחס לנהג עבירה של הפקרה אחרי פגיעה:

  • החמור בהם קובע עונש מאסר של עד 14 שנה למי שהיה מעורב (די במעורבות) בתאונה בה אדם נהרג או נחבל "חבלה חמורה" ולא "עצר במקום התאונה, או קרוב לו ככל האפשר, כדי לעמוד על תוצאות התאונה, או עצר כאמור ולא הזעיק עזרה".
  • כאשר הנהג המעורב לא עצר או הזעיק עזרה, וזאת במקרה של תאונה בה נחבל אדם חבלה שאינה חבלה חמורה, העונש המקסימלי הוא 7 שנים.
  • המקרה הקל ביותר הוא של הפקרה רשלנית, בה הנהג המעורב לא עצר או הזעיק עזרה, מקום ש"היה עליו לדעת כי בתאונה נפגע אדם או עשוי היה להיפגע אדם"; כאן עונש המקסימום הוא 3 שנות מאסר.

בחקירות ובעדויות בבית המשפט נשמעים טיעונים רבים באשר לסיבת ההפקרה: פחדתי, לא היה לי ביטוח, הייתי בהלם, פחדתי שירביצו לי, היו אנשים במקום, לא שמתי לב שפגעתי.

לא פעם מי שגרם לתאונה הוא אדם שלפחות חושד שהוא שיכור ולכן מבחינתו זה פחות עניין פסיכולוגי אלא רצון דחוף להסתלק מהמקום כדי שלא יתגלו בקרבו עדויות לשימוש באלכוהול או סמים.

בתי המשפט נוהגים להעניש בחומרה את מי שהורשע בהפקרה וכאשר מורשע הנהג בסעיפים החמורים יותר, הוא בהחלט עלול למצוא עצמו נידון לעונש מאסר בפועל לריצוי בכלא ממש.

לעתים יכלול כתב אישום גם עבירות שיבוש למיניהן הנובעות מכך שהנהג ניסה להעלים ראיות, מסר הודעה כוזבת או שיקר לחוקרים והכל במטרה להסתיר את מעורבותו בתאונה.

פעמים רבות הענישה מחמירה שבעתיים, שכן לעבירה החמורה של הפקרה, נלוות עבירות נוספות חמורות גם הן, כגון גרימת מוות או פציעות קשות למעורבים, נהיגה בשכרות, נסיעה פרועה, אי ציות להוראות ואותות שוטרים, נהיגה בפסילה ונהיגה ללא רישיון נהיגה.

תאונת פגע וברח ללא נפגעים

תקנה 144 לתקנות התעבורה: תאונת דרכים שתוצאתה הריגה או פגיעה בגוף

לצד עבירת ההפקרה הקבועה בפקודת התעבורה, ניתן להאשים נהג בעבירה לפי תקנה 144, ובה רשימה של חובות המוטלות על נהג שהיה מעורב בתאונת דרכים: להגיש עזרה לנפגע, להזעיק את כוחות הרפואה וההצלה, למסור פרטים, לא לעזוב את המקום ולא לשנות את הזירה על ידי הזזת הרכב (אלא אם הדבר נדרש לצורך אחר).

הגורם המגיש כתבי אישום בגין עבירות ההפקרה החמורות הנה פרקליטות המחוז; עם זאת, לפרקליטות סמכות להחליט להעביר את התיק לתביעות המשטרתיות שיגישו כתב אישום עם סעיפים קלים יותר.

ההבדל בין עבירת ההפקרה לבין עבירה לפי סעיף 144 הוא משמעותי, שכן הענישה בגין עבירה לפי תקנה 144 לא מגיעה בדרך כלל למאסר; עם זאת יש בגין העבירה פסילת חובה של 3 חודשים ולעתים רבות יוטל עונש העולה על פסילת חובה זו, הכל לפי חומרת המקרה.

 

תקנה 145 לתקנות התעבורה: תאונת דרכים שתוצאתה נזק לרכב אחר או לרכוש אחר

לבסוף, קיימת העבירה הקלה ביותר – אך חמורה בפני עצמה – והיא העבירה המוגדרת בתקנה 145 ומחייבת אדם שהיה מעורב בתאונת דרכים בה נגרם נזק לרכב או לרכוש אחר (למשל, תמרור, גדר וכו') למסור את פרטיו המלאים לבעל הרכב או הרכוש.

אם כן, מדובר על תאונת פגע וברח ללא נפגעים.

אם הנהג או הבעלים אינם בסביבה (המקרה הקלאסי הוא של תאונת פגע וברח ברכב חונה) על הנהג הפוגע להשאיר במקום בולט את פרטיו המלאים; כמו כן, עליו לדווח למשטרה על התאונה תוך 24 שעות.

יש לשים לב: לא די בהשארת הפרטים על השמשה, יש גם לדווח למשטרה בפועל.

באשר לענישה בעבירה של פגע וברח ללא נפגעים – כלומר אי מסירת פרטים – במידה רבה, שואבת העבירה את עקרונות הענישה מהעבירה החמורה של הפקרה.

כשם שעזיבת מקום תאונה בה נפצע אדם באופן קל אינה זהה להפקרת פצוע אנוש, כך גם אין דין שווה לשריטה קלה בטמבון ולגרימת אובדן גמור לרכב תמים דרך או לדריסה ו"חיסול" רמזור.

כאשר מדובר באירוע ראשון ולא חמור במיוחד, עשוי העונש להסתכם בפסילה מסוימת, פסילה על-תנאי וקנס.

 

תאונת פגע וברח מה עושים?

אדם שהיה מעורב בתאונת דרכים, גם אם אינו אשם בה, מחויב למסור את פרטיו לנפגע ואם לא עשה כן ואותר מאוחר יותר על ידי המשטרה ייפתח לו תיק על אי מסירת פרטים בתאונה והוא עלול למצוא עצמו עומד לדין בפני בית המשפט לתעבורה.

ייצוג בידי עורך דין

מניסיון רב בבתי המשפט, בעבירות שפורטו במאמר זה לייצוג בידי עורך דין חשיבות מיוחדת, בשונה מתיקי תעבורה "רגילים".

ראשית, סניגור טוב יתחיל לטפל בתיק עוד לפני הגשת כתב אישום, כבר בשלב החקירה, ולהעניק ללקוחו ייעוץ נכון לפני חקירתו תחת אזהרה.

ביכולתו של עורך הדין אף להשפיע על גורמי החקירה בכך שיימנעו מהמלצה על הגשת כתב אישום – על ידי הצגת ראיות וטענות שונות – או שהתיק ינותב להעמדה לדין בעבירות קלות יחסית.

שנית, העבירות שפורטו במאמר זה, יש בהן כיעור מיוחד, ועלולות להציג את הנהג המפקיר כנבל של ממש.

תפקידו של עורך דין הוא להציג את המקרה בפרופורציות הנכונות, לנתח נכון את חומרי החקירה ולמצוא בהן כשלים ופגמים, למצוא נסיבות מקלות ולהציג את אופיו הטוב של הלקוח, כמו גם להבחין בין מקרה זה למקרים אחרים חמורים יותר (תקדימים).

 

למה לתושבי תל אביב , כפר סבא, אשקלון ובאר שבע להכיר את משרד עורכי הדין שלומי בר?

המשרד מתמחה בקשת עבירות התעבורה, החל מעבירות שעניינן קנס בלבד וכלה בתאונות דרכים קטלניות.

עורך-דין שלומי בר הינו חבר לשכת עו"ד משנת 2001, עורך-דין שלומי בר הינו בוגר הפקולטה למשפטים של אוניברסיטת תל אביב (LLB) ובעל תואר שני במשפטים (LLM) של אוניברסיטת בר אילן, עם התמחות במשפט פלילי.

המשרד מתמחה בקשת עבירות התעבורה, החל מעבירות שעניינן קנס בלבד וכלה בתאונות דרכים קטלניות.

לעו"ד בר ניסיון רב ועשיר בניהול תיקי הוכחות, בייצוג בתיקי מעצרים, ובאותם מקרים מורכבים וקשים הדורשים גיבוש אסטרטגיה וחשיבה לטווח ארוך.

לעו"ד בר היכרות מעמיקה עם בתי המשפט השונים וכן עם לשכות התביעה, דבר המקנה לו יתרון בניהול מו"מ והגעה להסדר טיעון, כמו גם ניסיון רב ועשיר בניהול תיקי הוכחות, בייצוג בתיקי מעצרים, ובאותם מקרים מורכבים וקשים הדורשים גיבוש אסטרטגיה וחשיבה לטווח ארוך.

לעו"ד בר היכרות מעמיקה עם בתי המשפט השונים וכן עם לשכות התביעה, דבר המקנה לו יתרון בניהול מו"מ והגעה להסדר טיעון.

לליווי וייצוג מאת עורך דין תעבורה מנוסה ממשרד עורכי הדין שלומי בר,  ולקבלת ייעוץ בחינם, ניתן ליצור איתנו קשר בטלפון או במספר 054-6684288.

יצירת קשר

ייעוץ ראשוני ללא התחייבות