לפגישת ייעוץ חינם וללא התחייבות חייגו עכשיו: 054-6684288

נהיגה ללא טסט ברכב

נהיגה ללא רישיון רכב ("טסט") תקף

החובה לנהוג עם רישיון רכב תקף קבועה בסעיף 2 לפקודת התעבורה ונועדה לוודא שבכבישי הארץ נוסעים רכבים תקינים, כאלה שעברו בהצלחה את מבחן הרישוי השנתי. להלן נוסח הסעיף:

לא ינהג אדם רכב ולא ירשה לאחר לנהוג רכב שברשותו, אלא אם נרשם הרכב בהתאם להוראות פקודה זו ויש עליו רישיון רכב תקף שניתן לפי הפקודה; ובלבד שלא יהיה בעל רכב אחראי לפי סעיף זה על נהיגת רכבו על ידי אדם אחר, אם הוכיח שנקט כל האמצעים הסבירים כדי שאותו אדם לא יוכל לנהוג ברכב

לנוכח האיסור החל על נהיגה ברכב בלי טסט תקף, על כל נהג המבקש לעלות על רכב לוודא שלרכב יש רישיון רכב תקף, בין אם הוא הבעלים שלו ובין אם לאו.

 

כל זה אומר שאם נעצרת בעקבות נהיגה ללא טסט ברכב, לא יועיל לך לטעון בפני השוטר שהרכב בכלל לא שלך, או שהבטיחו והתחייבו לך שהכל תקין עם הרישיונות. הרי לא מצופה ממך לגשת למשרד הרישוי ולבחון אם יש תוקף לרישיון, אלא רק לבדוק בפועל אם יש רישיון רכב תקף.

רכב ללא רישיון רכב תקף לא רק שאסור לו לנוע בכבישים, אלא שגם אסור להחנותו במקום ציבורי; אם לרכב אין טסט ואין כוונה להסדיר את הנושא, רצוי להחנותו במקום סגור ופרטי, אחרת יש סיכוי ששוטר שיעבור במקום יבדוק את הרכב במסוף המשטרתי וידביק על שמשת הרכב דו"ח המיועד לבעלים הרשום.

תשלום אגרה

לצד החובה להעביר את הרכב מבחן שנתי, יש אגרה שנתית לתשלום עבור הרכב, והלכה למעשה, לא ניתן לעבור מבחן הרישוי מבלי שאגרה זו שולמה מראש.

יש לציין כי סוגים מסוימים של כלי רכב פטורים מביצוע טסט במשך תקופה מסוימת אחרי רכישת הרכב, אך אינם פטורים מתשלום אגרת הרישוי, כך שחל גם איסור לנהוג ברכב שלא שולמה האגרה בגינו אפילו אם אין צורך שיעבור מבחן רישוי.

התרה לנהוג ללא רישיון רכב תקף

כפי שניתן להיווכח מקריאת הסעיף, קיימת בחוק עבירה נפרדת שעניינה התרה לאחר לנהוג ללא רישיון רכב תקף, כאשר הכוונה היא לא לפטור מאחריות את הבעלים או את מי שהרכב ברשותו (חוץ מהבעלים זה יכול להיות מי שנוהג בו בדרך כלל – למשל עובד שהרכב צמוד אליו) ושנתן לאדם אחר לנהוג ברכבו למרות העדר תוקף הרישיון; עם זאת, נדיר ביותר שנמסר דו"ח בגין עבירה זו.

נהיגה ברכב בלי טסט

מדרג הענישה על נהיגה ללא טסט – קנסות והזמנה לדין

מבחינת החוק, חומרת העונש תלויה באורך התקופה בה היתה נסיעה ללא טסט, כאשר עד תקופה מסוימת יוטל קנס בלבד ואילו מעבר לתקופה זו יזומן הנהג למשפט בגין נהיגתו.

  • פקיעה של עד 4 חודשים: קנס בסך 250 ₪.
  • פקיעה של 4 חודשים עד שנה: קנס בסך 750 ₪.
  • פקיעה של מעל לשנה: הזמנה לדין וסכנה של קבלת עונשי פסילה על הנהיגה.

רישום נקודות

נהיגה לא טסט לרכב או התרה לאחר לנהוג ללא טסט גוררת אחריה רישום של 6 נקודות ואין זה משנה מה תקופת הפקיעה, אפילו אם תהיה ליום אחד בלבד.

נהג חדש

הגם שבמקרה של נהיגה ללא טסט, נהג חדש אינו צפוי לסנקציות מיוחדות (טסט ותאוריה) בעת חידוש רישיונו (בניגוד לעבירות של נהיגה בשכרות, נהיגה במהירות מופרזת ועוד עבירות המפורטות בתוספת השלישית לפקודת התעבורה), עדיין רצוי לשמור על רקורד נקי בזמן היותך נהג חדש, וודאי שחבל לצבור נקודות מיותרות כבר בתחילת הדרך.

הענישה בבתי המשפט בגין נהיגה ללא רישיון רכב תקף

כפי שצוין לעיל, לדיון בבית המשפט יגיעו רק מקרים בהם כאשר תקופת הפקיעה של רישיון הרכב היתה מעל משנה.

תקופת פקיעה ארוכה, עבר תעבורתי מכביד, ריבוי עבירות מאותו תחום וכן פסילה על-תנאי תקפה מתיק קודם עלולים להביא לכך שבית המשפט יטיל על הנהג ענישה של פסילה בפועל, לצד קנס ופסילה על-תנאי.

הקלה מסוימת בעונש עשויה להינתן למי שריפא את הפגם בכך שאחרי שנתפס העביר את הרכב טסט והציג לבית המשפט את הרישיון החדש.

חשוב לציין כי במקרה בו הרכב לא יכול, מפאת מצבו המכאני, לעבור בהצלחה את מבחן הרישוי או שאין לבעלים כל כוונה לנהוג בו בזמן הנראה לעין (למשל, מפאת נסיעה ממושכת לחו"ל, מחלה ועוד), ההמלצה היא לגשת למשרד הרישוי ולהעמיד/להשבית את הרכב, כך שלא יהיה צורך להמשיך ולשלם את האגרה השנתית ולהסתבך עם הרכב בעתיד; יש להדגיש: נהיגה ברכב למרות שהושבת במשרד הרישוי היא עבירה חמורה ביותר העלולה להביא להשבתת הרכב במגרש משטרתי ותשלום דמי האחסנה שלו וכן פסילת חובה של 3 חודשים ועוד עונשים חמורים.

במקרים בהם הרכב ישן מדי או שאין סיכוי סביר לתקנו – מומלץ לפעול לגריטתו (השמדתו – הפיכתו לגרוטאה).

מדוע תמיד מומלץ לפנות לעורך דין ולהתייעץ עימו?

ככלל, תמיד מומלץ להתייעץ עם עורך דין מומחה לפני שהולכים ומשלמים את הקנס שבהודעת תשלום הקנס או לפני שמתייצבים למשפט ללא ייצוג וחוטפים ענישה קשה. הסיכוי של עורך דין לסייע אחרי כל אלה הוא נמוך משמעותית.

יש מקרים בהם עורך הדין עשוי למצוא כשלים בעבודת המשטרה או ספקות הנובעים מרישומים סותרים או לא ברורים במרשמים השונים, וכך יוכל להביא לביטול הדו"ח במקרה שמדובר בהודעת תשלום קנס בלבד, או, כאשר מדובר בהזמנה לדין, לזיכוי או לחילופין להסדר טיעון שיביא למחיקת הניקוד ו/או לענישה מקלה ללא פסילה בפועל.

סיכום

לעבירה של נהיגה ללא טסט תקף השלכות לא רק על הבטיחות בנסיעה, אלא שגם הסנקציות להן צפוי מי שנהג ברכב (או מי שאיפשר את הנהיגה בו) יכולות להיות לא פשוטות, ולכלול לצד הרישום של 6 נקודות, קנס בלבד במקרים הקלים ועד עונשים של פסילה בפועל במקרים החמורים.

יצירת קשר

ייעוץ ראשוני ללא התחייבות