לפגישת ייעוץ חינם וללא התחייבות חייגו עכשיו: 054-6684288

נהיגה בשכרות על אופניים

לא רבים יודעים זאת אבל האיסור לנהוג בשכרות חל גם על רכיבה באופניים – חשמליים וגם רגילים – ולמעשה על כל רכב שהוא.

נהיגה בשכרות

סעיף 62(3) לפקודת התעבורה מגדיר כעבריין את מי שהוא "שיכור בהיותו נוהג רכב, או בהיותו ממונה על הרכב, בדרך או במקום ציבורי"; כאשר יש לציין כי עונש המינימום הקבוע בחוק לנהיגה בשכרות הוא פסילת הרישיון לתקופה של שנתיים בנוסף לכל עונש אחר.

לציין כי הביטוי "שיכור" מתייחס לא רק מי ששיכור עקב שימוש באלכוהול, אלא גם מי שנתון תחת השפעת סמים או שבגופו ממצאים המצביעים על שימוש בסמים מסוכנים לפי פקודת הסמים.

 

מהו "רכב" לפי החוק?

יש לשים לב שהאיסור לנהוג בשכרות חל על כל מי שנוהג ב"רכב" ומכאן נשאלת השאלה היא מהי ההגדרה של "רכב" והאם אופניים נחשבים לרכב.

ההגדרה של רכב קבועה בתקנה 1 לתקנות התעבורה והיא: "רכב הנע בכוח מיכני או הנגרר על ידי רכב או על ידי בהמה, וכן מכונה או מיתקן הנעים או הנגררים כאמור, לרבות אופניים ותלת-אופן, ולמעט רכב שהשר פטר אותו בצו מהוראות פקודה זו כולן או מקצתן".

אם כן, הגדרה רכב רחבה ביותר ואין ספק שהיא כוללת אופניים – חשמליים ורגילים כאחד.

נהיגה בשכרות על אופניים

נהיגה בשכרות על אופניים

נהיגה בשכרות על אופניים חשמליים או רגילים אסורה בתכלית האיסור ומי שיורשע בעבירה זו צפוי לכל העונשים המצפים גם למי שנהג בשכרות על רכב מנועי "רגיל".

על כל אדם שרוכב לתומו על אופניים ברחוב צדדי באישון לילה – אפילו אם אין לו בכלל רישיון נהיגה – לדעת שאסור לו לרכב בשכרות וכי בהתקיים התנאים הקבועים בחוק, לשוטר יש זכות רשאי לדרוש ממנו לבצע בדיקת שכרות.

הוכחת השכרות

דרך המלך להוכחת השכרות היא לקבל תוצאה של בדיקה מדעית מפלילה (בדיקות דם, שתן, נשיפה ולאחרונה יש להוסיף לאלה גם בדיקת רוק) המצביעה על שכרות (אלכוהול או סמים) ואין צורך להוכיח שבפועל היה הנהג נתון תחת השפעה.

סירוב לביצוע בדיקת שכרות

מי שמסרב לבצע בדיקת שכרות רואים אותו כשיכור וזה כולל גם את מי שמסכים במילים אך בפועל – במעשים – מכשיל את הבדיקה.

לצורך מתן דגימת דם או שתן על השוטר יהיה חשד סביר שהרוכב הנו שיכור (למשל, על בסיס התנהגות מחשידה) או שהרוכב היה מעורב בתאונת דרכים (ואז אין צורך בחשד); לצורך ביצוע בדיקת נשיפה אין אפילו צורך בחשד.

העונש הקבוע בחוק על סירוב לבצע בדיקה (שנדרשה בהתאם לחוק) זהה לענישה הקבועה בגין נהיגה בשכרות, שכן מי שסירב לבדיקה רואים אותו כשיכור.

הענישה על נהיגה בשכרות על אופניים

הגם שהענישה בגין נהיגה על אופניים בשכרות זהה לענישה הצפויה למי שנהג ברכב מנועי, בפועל, בתי המשפט והתביעות המשטרתיות נוהגים להתחשב בסוג הרכב בו בוצעה העבירה ונוטים להקל במידת מה ברמת הענישה.

עם זאת, עד כמה זוכים הרוכבים להתחשבות הוא פונקציה של הרבה גורמים.

אשר על כן, כמו בכל עניין תעבורתי, מומלץ בחום להתייעץ עם סניגור המתמחה בתחום ואף להיעזר בשירותיו של כזה, שכן ההשלכות של הרשעה בנהיגה בשכרות ושל הענישה הנובעת מכך, קשות ומרחיקות לכת.

יצירת קשר

ייעוץ ראשוני ללא התחייבות