לפגישת ייעוץ חינם וללא התחייבות חייגו עכשיו: 054-6684288

מעצרים בעבירות תעבורה

בשנים האחרונות, לצד העלייה בשיעור עבירות התעבורה, עולה גם שיעורם של נהגים הנעצרים בגין עבירות תעבורה, עבירות אשר לפי תפיסת הציבור אינן מוגדרות כעבירות פליליות מובהקות.

בעוד שאת מרבית החשיפה התקשורתית מקבלים מקרים בהם נגרמו תאונות דרכים קשות ו/או תאונות "פגע וברח", מי שעוסק בתחום התעבורה יודע כי מרבית הנהגים שנעצרים בסופו של דבר, הנם דווקא אלה שעברו עבירות נטולות קורבנות בגוף או בנפש, כמו נהיגה ללא רשיון נהיגה, נהיגה בזמן פסילה או נהיגה בשכרות (לרבות תחת השפעת סמים).

בשנים האחרונות עולה בהתמדה מספר הנהגים המובאים כעצורים לבית המשפט בעקבות עבירות תנועה וזאת בין היתר לנוכח פעילות מוגברת ומיוחדת של המשטרה בתחום האכיפה והתפתחויות טכנולוגיות שונות.

כך, מפעילה המשטרה בלשים אשר תפקידם הוא לעקוב אחר פסולי נהיגה, להמתין להם מתחת לבית ורק לחכות לרגע שייכנסו לרכב, יתניעו וייסעו. או אז, יורו להם לעצור בצד הדרך, והופ – נלכד עוד נהג עבריין.

שיטה נוספת ללכידת נהגים עבריינים היא להמתין ברכבים מוסווים בסמוך ליציאה מתחנות לממכר סמים. בלשי המשטרה עוצרים רכבים שזה עתה יצאו מאותם מקומות כאשר עצם הימצאות הנהגים במקום מגבשת את החשד כי הם נוהגים תחת השפעת סמים, ומצדיקה, מבחינת המשטרה לפחות, את הדרישה למסור שתן או דם לגילוי הסם או שרידיו בגופם.

מסופים המותקנים בניידות מאפשרים לשוטר בסיור שגרתי המזהה רכב חשוד לבדוק על ידי הקשת מספר הרכב אם הבעלים הרשום נתון בפסילה, וגם זו שיטה בה נעצרים פסולי נהיגה.

לכל זאת, יש להוסיף את האכיפה המוגברת בעבירות שכרות, כאשר נהגים שיכורים רבים נופלים כפרי בשל לידי השוטרים הממתינים ביציאה ממתחמי בילוי.

על פי רוב, אדם שנתפס נוהג בזמן פסילה, ללא רשיון נהיגה או תחת השפעת סמים ואלכוהול וזו לו פעם ראשונה שהוא מעורב בעבירה חמורה שכזו, לא ייעצר ע"י המשטרה אלא יעוכב לחקירה, כאשר כתב האישום יישלח אליו בדואר בשלב מאוחר יותר.

שונה מצבו של מי שנתפס מבצע עבירת תעבורה חמורה וזו אינה הפעם הראשונה, שאז הוא עלול להיעצר ולבלות את הלילה בבית המעצר. כך גם לגבי מי שנתפס בביצוע שילוב של עבירות חמורות, כגון נהיגה ללא רשיון נהיגה או בפסילה בצירוף עם נהיגה בשכרות/תחת השפעת סמים ו/או בריחה משוטרים.

על פי סדר הדין הפלילי, מי שנעצר על ידי שוטר, יובא לתחנת המשטרה בפני קצין משטרה, אשר יחליט אם לעצרו או לשחררו בתנאים כאלה ואחרים. אם הוחלט על מעצר, יובא החשוד בבוקר למחרת בפני שופט להארכת מעצר (לקצין משטרה סמכות לעצור אדם עד 24 שעות בלבד).

בדרך כלל, לא נדרשת המשטרה ליותר מיממה כדי לסיים חקירה בעניינו של נהג שנחשד בעבירת תעבורה ולהכין כתב אישום , כך שברוב המקרים יובא הנהג ישירות בפני בית המשפט לתעבורה, אשר בסמכותו לעצור את הנהג עד תום ההליכים.

בדרך כלל, במיוחד במקרים בהם נתפס הנהג "על חם" והוא מודה בנהיגה, יתמקד הדיון בבית המשפט לתעבורה בשאלה אם ניתן, במקום לעצור את הנהג ממש, לשחררו בתנאים, כגון: הפקדת מזומנים, עיכוב יציאה מן הארץ, חתימה על התחייבות עצמית וערבות צד ג&apos, ובמקרים הקשים יותר, שחרור ל"חלופת מעצר" של מעצר בית (מלא או חלקי) עם או בלי איזוק אלקטרוני.

בית המשפט לתעבורה רשאי לשחרר לחלופת מעצר לאחר שבחן את טיבה של החלופה שהוצעה על ידי הסנגור. במקרים הקשים במיוחד, יבקש בית המשפט כי יינתן בעניינו של הנהג תסקיר של שירות המבחן (תסקיר מעצר). שירות המבחן ישלח למקום מעצרו של הנהג קצין מבחן שייבחן את הסיכון הנובע מהנהג ואת טיב החלופה המוצעת, תוך פגישה או שיחה טלפונית עם המפקחים, שהנם על פי רוב בני משפחתו או חבריו הקרובים של הנהג.

הגם שבאופן כללי, ניתן לומר כי מעצר מאחורי סורג ובריח עד תום ההליכים המשפטיים אינו שכיח, קורה לא מעט שבית המשפט קובע כי לא ניתן לנטרל (בלשון משפטית "לאיין") את מסוכנותו של הנהג בצורה של ערבויות שונות ו/או מעצר בית, בין אם בגלל שהעבירות כל כך חמורות ובין אם בגלל שהחלופה המוצעת אינה מתאימה.
בית המשפט העליון אף קבע כי יש מקרים בהם לא משנה כמה טובה וראויה תהא החלופה שהוצעה, לא ניתן לסמוך על הנהג שיכבד את תנאי שחרורו; למשל, מי שנוהג פעם אחר פעם בפסילה והוא מאלצם לנהל אחריו מרדף ממושך, או מעז להציג לשוטרים רשיון נהיגה מזויף, או מתחזה לאחר כך גם לגבי מי שנתפס נוהג פעמים רבות כאשר הוא נתון תחת השפעת סמים אל אלכוהול.

כך, נקרא כותב שורות אלה לא אחת לייצג נהגים שנעצרו לאחר שנתפסו נוהגים בפסילה, וזו להם פעם שישית ואף שביעית, ולאחר שריצו עונשי מאסר בגין אותה עבירה ממש, או שהם נתפסים בדרך לעבודות השירות שנגזרו עליהם. ואין זה נדיר אף שנהג עבריין "כבד", שנתפס נוהג בזמן פסילה, מוסיף חטא על פשע ומבצע עבירות נוספות עד שהוא סוף סוף נתפס: בורח תוך נהיגה פראית מהשוטרים שהורו לו לעצור, נוהג בשכרות או תחת סמים, או גורם לתאונת דרכים ועוזב את זירת האירוע.

על החלטות של בית המשפט לתעבורה רשאים גם הנהג וגם התביעה לערור לבית המשפט המחוזי, וניתן אף לערור על החלטת בית משפט מחוזי – לאחר קבלת רשות לכך – לבית המשפט העליון.

סוף דבר: יידע כל אדם אשר החליט לנהוג ברכב חרף קיומה של פסילה, ללא רשיון נהיגה או תחת השפעת סמים או אלכוהול, כי אם יילכד בכף, ואפילו יהיה זה בביקורת שגרתית (כלומר גם אם לא היה מעורב בתאונת דרכים או ביצע עבירת תעבורה כלשהי), הוא חושף עצמו לסיכון כי ייעצר, ייכבל באזיקים ויישלח אחר כבוד לבית המעצר. כמו כן, יידע אותו נהג פזיז כי ייתכן כי עד לסוף ההליכים בעניינו, ייאלץ לעשות את כל שעותיו בבית המעצר או, לכל הפחות, במעצר בית מגביל.

יצירת קשר

ייעוץ ראשוני ללא התחייבות