לפגישת ייעוץ חינם וללא התחייבות חייגו עכשיו: 054-6684288

מה לעשות במקרה של תאונת דרכים?

תאונת דרכים בעקבות נהיגה בשכרות – מה עושים?

המאמר נכתב בלשון זכר מטעמי נוחות בלבד, אך מיועד לנשים וגברים כאחד.

העצה הראשונה שאני יכול לתת לכם היא לא לגרום לתאונה ולא לנהוג בשכרות, ובפרט: לא לגרום תאונות דרכים בשכרות. זו עצה טובה לחיים: סעו בזהירות וכאשר אתם בשיא של ערנות ופיכחות ולבטח לא אחרי שצרכתם אלכוהול או סמים.

אבל… אם בכל זאת מצאתם את עצמכם מעורבים בתאונה ואתם חושדים שתימצאו שיכורים בבדיקה, מומלץ להישמע לדברים שיובאו במאמר זה.

האירוע של תאונת דרכים לא מתחיל ונגמר בתאונה עצמה, שכן יש חשיבות עצומה להתנהלות שלכם אחרי קרות התאונה, גם מול המעורבים בתאונה (אם יש) וגם מול המשטרה שהגיעה לזירה; והדברים נכונים במיוחד כשמדובר בחשד לנהיגה בשכרות, נתון שעלול להחמיר את האירוע פי כמה וכמה.

כמה דגשים לפני שמתחילים, למי שלא מכיר את החוק:

ראשית, על פי פקודת התעבורה, המונח "שכרות" כולל גם נהיגה תחת השפעת סמים מסוכנים ולא רק תחת השפעת אלכוהול.

שנית, כאשר מדובר באלכוהול יש סף (מינימום) של כמות אלכוהול שאינו אסור בפני עצמו לנהיגה עבור נהגים רגילים וסף אחר לנהגים חדשים, צעירים ועוד. בסמים אין סף שכזה: כל כמות שתימצא בגופכם של סם מסוכן או של תוצרי חילוף של סם מסוכן נחשבת אסורה.

שלישית, לכל שוטר המגיע לזירת תאונה סמכות לדרוש מכל הנהגים המעורבים לבצע בדיקת שכרות, גם ממי שלא חשוד באחריות לתאונה ואפילו אם אין שום סממן לכך שהוא שיכור.

רביעית, החוק רואה במי שמסרב שלא כדין לביצוע בדיקת שכרות כשיכור לכל דבר, כך שעצם הסירוב לדרישה לבצע בדיקת שכרות (נשיפה/דם/שתן/רוק) עלול להוביל להרשעתכם בנהיגה בשכרות גם אם אינכם שיכורים כלל. ככלל, ניתן לומר כי ככל שהשוטר מבצע את תפקידו כהלכה ומסביר לנבדק את מטרת הבדיקה ואת משמעות הסירוב לה (כלומר שסירוב כמוהו כשכרות), הדרישה נחשבת דרישה כדין שחובה להיעתר לה.

תאונות דרכים בשכרות

עצות להתנהלות נכונה במקרה של תאונה נהיגה בשכרות

הורדת פרופיל: במידה ואתם סבורים שיש בסיס לחשד אובייקטיבי שאתם נמצאים במצב של שכרות, מומלץ לצמצם עד כמה שניתן את המגע שלכם עם מעורבים נוספים באירוע. כל התרשמות שלילית מכם ע"י מי מהנוכחים בזירה עלולה להקים או לבסס חשד כלפיכם ולהגביר את הסיכוי שתידרשו לבצע בדיקת שכרות. זכרו ששכרות (במיוחד שכרות אלכוהול) ניכרת מאד על רוב בני האדם. מלבד עניין הריח החריף, דיבורו של השיכור הוא איטי וכבד והוא עלול ללהג ולדבר שטויות; לכן עדיף כמה שפחות לבלוט בשטח. הילוכו המקרטע של השיכור גם בולט לעין, כך שלהסתובב בזירה ולדבר עם כל העולם בלי חשבון גם עלול להוסיף לחשד הכללי. יש לקחת בחשבון שאנשים משתמשים במצלמות הנייד שלהם וכי לשוטרים יש מצלמת גוף. ה-כ-ל עלול להיות מתועד ומוגש לבית המשפט ביום הדין. ראו הוזהרתם!

בדיקת מאפיינים: כחלק מתפקידו, שוטר המגיע לזירה רשאי לבקש מנהג חשוד בשכרות לבצע "בדיקת מאפיינים" הכוללת מבחני ביצוע פיזיים שונים (הליכה, עמידה, נגיעה באף), שכל מי שבריא באופן סביר יכול לבצע בהצלחה בקלות. אמנם אין חובה לבצע את הבדיקה אבל ביצוע לקוי שלה עלול לחזק את הראיות נגדך. אם כן, היה ונפגעת בתאונה ואפילו באופן קל, הדגש בפני השוטר שאתה אינך חש בטוב (בגלל התאונה!) ונסה להפעיל שיקול דעת אם מוטב כי במצבך הגופני תבצע את הבדיקה. אם אתה חש קושי גופני, הסבר זאת לשוטר כדי שלא ירשום לך סירוב לבצע, ובכל מקרה, עדיף לומר לו את הדברים בזמן אמת, כדי שגם אם תבצע בסופו של דבר את הבדיקה, יהיה לך הסבר מדוע כשלת בה.

דרישה לביצוע בדיקת שכרות: ההחלטה אם להסכים לבצע את בדיקת השכרות עשויה להידמות כדילמה, אבל כפי שהוסבר לעיל, עצם המעורבות בתאונה מצדיק דרישה לבצע בדיקת שכרות, כך שסירוב מילולי לבצע את הבדיקה יוביל בוודאות גבוהה לכתב אישום המייחס לנהג נהיגה בשכרות, אפילו אם אינו אשם בקרות התאונה ואפילו אם אין מאפיינים נוספים לשכרותו.

מכאן שבאופן כללי, מוטב שלא לסרב מילולית לבצע את הבדיקה.

מתי בכל זאת, ניתן ורצוי לסרב: התנהלות אלימה ו/או לא חוקית של השוטרים בשטח עשויים להצדיק בדיעבד את הסירוב להיבדק. כך, אם שוטר מכה אותך ללא הצדקה, או פוגע בזכויותיך על ידי, למשל, כבילה מיותרת ואגרסיבית, דיבור אלים או לא מכבד בצורה קיצונית, הפשטה משפילה לצורך חיפוש גופני, אי התייחסות לפציעתך בתאונה, עיכוב ממושך בלתי מוצדק (ייבוש מוגזם בשטח או בתחנת המשטרה) ועוד כהנה וכהנה התנהלויות פוגעניות (זוהי אינה רשימה סגורה), יתכן שבית המשפט יקבע כי הסירוב שלך בנסיבות העניין היה מוצדק ועשוי לזכותך מכל אשמה.

סירוב לביצוע בדיקת נשיפה עשוי להיות סירוב בהתנהגות: יש מי שמסכים מילולית למסור דגימה אבל כאשר בא הרגע לנשוף במכשיר הינשוף כושל במתן הבדיקה, למשל, ע"י כך שאינו נושף חזק או למשך פרק הזמן הנדרש או בכלל. במקרים כאלה, השוטר בשטח יציין בדו"ח הפעולה את עניין ההכשלה בהתנהגות ובתי המשפט עלולים להרשיע את הנהג בסירוב לבצע את הבדיקה. אין הכוונה במאמר זה לעודד נבדקים "לשחק משחקים" עם בדיקת השכרות, אבל קחו בחשבון שאם נפגעתם בתאונה באופן שמקשה עליכם לנשוף (למשל נפגעתם בחזה או בפה), יתכן שגם אם ממש תנסו, לא תצליחו לספק נשיפה מוצלחת. בנסיבות שזה המצב, יש להדגיש בפני השוטרים (שירשמו את זה בדוחותיהם), שנפגעתם באופן שמקשה עליכם לבצע נשיפה. הדברים נכונים גם במקרה בו יש לכם בעיה רפואית כרונית או זמנית הקשורה ליכולת לנשוף, כמו אסטמה, דלקת ראות, צינון קשה במיוחד ועוד; רצוי שהבעיה הרפואית תהיה מגובה במסמכים.

סירוב לבצע בדיקת שתן או דם: מעורבות בתאונה מקימה סמכות לדרוש מנהג איזו בדיקה שהשוטר מבקש, ולא רק נשיפה, אלא גם שתן (לרוב בתחנת המשטרה) או דם (בבית חולים). לעניין בדיקה לגילוי אלכוהול, אציין כי בדרך כלל (למעט מקרים בהם שתיתם ממש בסמוך לנהיגה) השפעת האלכוהול יורדת ככל שחולף הזמן ואסתפק בלומר שהדבר נתון לשיקול דעתכם באיזה קצב לשתף פעולה עם המשטרה. חשוב לדעת שככלל, על פי החוק, בדיקה שנעשית למעלה מ-3 שעות אחרי הנהיגה אינה תופסת! עם זאת, כאשר עסקינן בבדיקת דם או שתן לגילוי סמים, יש פחות חשיבות לשעת נטילת הבדיקה שכן סמים נשארים בגוף המשתמש ימים ולעתים שבועות אחרי השימוש. ברגע שנמצאו בגופכם חומרים אסורים ואפילו רק תוצרי חילוף שלהם, הנכם נחשבים שיכורים על פי החוק. ככלל, פחד ממחטים לא מצדיק סירוב להיבדק, אבל אם מדובר בעניין שמופיע בתיק הרפואי רצוי לציין זאת בפני השוטרים, ולנסות להוכיח להם כי הפחד הוא אמיתי ולא קשור לחשש להימצא שיכור. באשר למסירת שתן, נהגים רבים מתארים איך במשך שעות לא הצליחו לתת שתן כי "לא היה להם" (גם אחרי שנתנו להם לשתות מים בלי סוף) או כי אינם מסוגלים לתת שתן כאשר מסתכלים עליהם; מניסיון, תירוץ זה אינו זוכה לקשב רב בבית המשפט.

היוועצות בעורך דין: להיוועצות בעורך דין בזמן אמת יש חשיבות אדירה. עצות נכונות יכולות לשנות את כל התמונה ולהציל את המצב ולכן מומלץ להתקשר לעורך דין בהקדם האפשרי, אולי אפילו מיד אחרי התאונה או בשניה שמתאפשר. כמו כן, למי שעומד בפני חקירה תחת אזהרה שמורה הזכות להיוועץ בעורך דין. כאן, המלצתי היא לבקש לקיים את החקירה במועד אחר כדי לאפשר היוועצות אפקטיבית ופרטית עם עורך הדין במשרדו. במידה והמשטרה מסרבת לדחות את שעת החקירה זכותכם להזמין עורך דין שיגיע לתחנה והחוקר ייאלץ להמתין זמן סביר לבואו.

פסילה מנהלית במקרה של תאונת דרכים: על פי רוב, אחרי סיום החקירה בשטח וגביית הודעה תחת אזהרה, יועבר הנהג החשוד בשכרות לקצין מוסמך, אשר עלול לפסול את הרישיון למשך 60 ימים. אמנם הסיכוי שנהג חשוד בשכרות לא ייפסל הוא נמוך ביותר, אבל לדברים שהנהג יאמר בשימוע עלולות להיות השלכות בהמשך הטיפול בתיק ולכן רצוי להיוועץ בעורך דין לפני כן. כמו כן, לכל מי שנפסל מנהלית יש זכות להגיש בקשה לביטולה לבית המשפט ובהליך זה רצוי להיעזר בעורך דין.

יצירת קשר

ייעוץ ראשוני ללא התחייבות